Schrijf U in op de 'Opvoeden met een Missie' mailing lijst. Ik heb net zo'n hekel aan spam als dat u dat heeft. Uw email adres zal enkel gebruikt worden voor deze mailing list en zal niet verkocht worden aan derden.

Schrijf U in op de "Opvoeden met een Missie" Mailing lijst

Saturday, December 03, 2005

Tina was kosten die …

Terwijl ik vandaag de krant aan het lezen was kwam ik langs een interessant stukje. Een stukje over Tina Taler. Tina is geen meisje, nee het is een betalingssysteem in huis. Kinderen kunnen muntjes verdienen doordat ze klusjes doen en ze kunnen deze muntjes weet gebruiken om leuke dingetjes van te doen. Bijvoorbeeld TV kijken of computeren.
Nu zullen er veel tegenstanders zijn van dit systeem. Wie laat tenslotte zijn kind werken voor een leuk verzetje. Maar er zullen ook veel voorstanders zijn voor een dergelijk systeem. Je kunt een kind op deze speelse wijze kennis laten maken met de “echte” wereld. Een wereld waar je beloond wordt voor je diensten. Zelf gebruik ik dit systeem overigens niet. Het wederzijds contact en respect is zoals het hoort en een dergelijk betalingssysteem invoeren lijkt me in mijn geval overbodig.
Toch kan het een leuk spel zijn, een spel wat de kinderen bewust maakt en waarbij kinderen zelf moeten nadenken. Ga ik mijn laatste muntje gebruiken voor Sesamstraat of zal ik hem bewaren voor een toetje bij het eten? Misschien kan ik ook gaan sparen voor een dagje dierentuin. Het kind leert zo op een veilig manier omgaan met geld.Al met al vind ik dit een grappig initiatief dat een positieve bijdrage kan geven aan de opvoeding van kinderen. Het valt en staat overigens wel, zoals met de gehele opvoeding, met het gezonde verstand van de ouders.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home