Spelen van games motiveert leerproces leerlingen
De laatste tijd heb ik nagedacht over het effect van computer spelletjes op de ontwikkeling van een kind. Binnenkort zal ik hier ook dus een column van schrijven. Vandaag kwam ik een stukje tegen op een website wat ik u echter niet wilde onthouden en ik heb dus besloten om de inhoud van dit stukje hier te plaatsen. Het stuk betreft een eenzijdig weergave van het complexe vraagstuk maar wel een zijde die normaal onderbelicht blijft in de verschillende media. Binnenkort meer over dit onderwerp.Bron: Tweakers.net Door Thijs Terlouw - maandag 16 januari 2006 - 10:18 - Bron: BBC - Views: 13.365
Volgens een onderzoek onder duizend leraren in Engeland en Wales motiveert het spelen van computerspelletjes door leerlingen hun leerproces. De BBC meldt dat eenderde van de leraren computerspelletjes tijdens de les gebruikt en meer dan de helft wil computerspelletjes in de toekomst gebruiken. Volgens 91 procent van de ondervraagde leraren ontwikkelen de leerlingen door het spelen van games motorieke en cognitieve vaardigheden en 60 procent gelooft dat leerlingen ook leren nadenken en specifieke kennis vergaren. Spelletjes kunnen bovendien verregaand gepersonaliseerd leren mogelijk maken, doordat leerlingen op hun eigen tempo en manier kunnen leren. Niet alle effecten zijn echter positief. Tweederde van de onderwijzers is bezorgd voor de antisociale gevolgen van games. Zo zouden spellen stereotypes bevestigen door de manier waarop vrouwen en verschillende nationaliteiten worden afgebeeld.Het onderzoek maakt deel uit van het project 'Teaching with Games'. Dit project duurt een jaar en wordt uitgevoerd door Nesta Futurelab en spelletjesmaker Electronic Arts. De volgende stap is dat onderzocht wordt wat de invloed op de onderwijskwaliteit is van het gebruik van commerciƫle spellen tijdens de les. Enkele spellen die hierbij gebruikt worden, zijn The Sims 2, RollerCoaster Tycoon3 en Knights of Honour. Bovendien wordt gekeken hoe lesmethoden ontwikkeld kunnen worden op basis van deze en andere spellen. Ook niet-commerciƫle spellen zullen onderzocht worden. Angela MacFarlane, hoogleraar op het gebied van didactiek aan de universiteit van Bristol en betrokken bij het onderzoek, geeft aan dat het belangrijk is om meer te weten te komen over 'complex leren' dat mogelijk gemaakt wordt door games. Ze geeft aan dat nu onderzocht moet worden hoe en wanneer games ingezet kunnen worden om het onderwijs te ondersteunen. Claus Due van Electronic Arts Europa, distributeur van The Sims 2 en Knights of Honour, zegt dat het project het belang van samenwerking tussen de onderwijssector en de spelletjesindustrie laat zien. Op de onderwijs- en technologieshow BETT in Engeland waren afgelopen week dan ook diverse spelletjesproducenten vertegenwoordigd.
Tot zover het stukje van tweakers.net
0 Comments:
Post a Comment
<< Home